Sunday, March 15, 2009

Aku Vs Salesman

Satu malam, aku keluar pi shopping barang dapur dengan hubby aku. Sebenarnya, time ni la aku suka, keluar date ngan suami. Lepas jalan-jalan cari barang apa yang perlu, pah tu kami pergi kat cashier bayar. Time nak kluar aku ditegur oleh sorang mamat ni, ‘akak kami tengah nak buat soal selidik ni, lepas jawab beberapa soalan akak akan dapat beg percuma’. Aku sememangnya pantang dengar word ‘percuma’. Sambil tu mata aku mencari mana la pergi hubby aku dengan troli barangnya, cepat betul hilang. Mungkin pergi kedai majalah depan tu kut. Takpala, sekejap ajer duduk. Kesian pulak, dia pun nak buat job jugak. Lepas aku jawab semua soalan oleh mamat ni, dia bagi aku beberapa sampul untuk dipilih. Dia cakap hadiah sampingan. Sebelum tu, aku ada tanya dia, saya kena bayar apa-apa tak. Dia cakap, takda kak, akak pilih jerk. Kemudian aku bagi warning kat dia, kalau saya kena bayar apa-apa siap awak. Dia tersengih. Aku pun pilih la satu, dia pun bukak. Lepas tuh, dia tunjuk muka gembira yang amat sangat, dan cakap Tahniah Kak! Tahniah Kak! Akak dapat boucer RM50 untuk membeli dapur memasak elektrik yang berharga RM5000. Tahniah kak! Rugi kak kalau tak beli, kalau letak tangan atas dapur pun tak pa, selamat, sebab ia bertindak balas dengan besi, aluminium, kaca jerk, dapur akak akan jadi kemas, bersih ..bla..bla..bla… Aku sengih dan bagitahu kat dia, saya memang sengaja nak jimat elektrik kat rumah. Kalau guna elektrik below 20 ringgit, kerajaan tanggung, awak ni. Saya tak reti nak tekan-tekan gini. Saya suka guna dapur gas, dan la 3 bulan sekali tukar. Pahtu aku mencelah, awak pakai ka kat rumah awak, ka tukang jual jerk. Dia pun a..u…..a…u…..senyum. Awak tahu tak, hello jerk kat kedai India tuh, terus dihantar nyer depan pintu rumah. Siap angkut tong tuh naik tangga lagi. Time ni, aku tengok reaksi muka dia yang tak putus asa, nak jugak cuba pujuk. Lepas tu ada sorang kawan dia datang dekat aku, bagus kak, jimat RM50 kak. Tak semua orang dapat, beruntungnya. Time ni la aku pikir who care’s dengan 50 ringgit. Entah-entah semua dalam sampul tuh sama jerk, dan part yang paling aku naik angin, dia mintak aku kredit card. Untuk apa pulak mintak kredit card, bukannya aku nak beli. Ni mesti nak sherek , pah tu jadi. Lagipun memang aku takda pun card2 ni. Lepas tu aku pun mintak diri, dan aku tak lupa untuk mintak beg percuma tuh. Malam tu aku balik dengan seronoknya, sebab dapat beg percuma, takpala warna kuning gitu, asalkan percuma.

1 comment:

  1. ct..taktik dan strategi yang sama abe pis penah kate. Ada mamat cina datang rumah kate nak buat suvery, nak bukak Giant kat taman U. kesian kat dia, tolong aa jawabkan survey, sekali dia suruh mcm ko tuh, pilih2 baucer etc.. dan menang set barang2 elektrik, tapi kene bayar rm3000 dulu kot. Org tuh dahle jalan kaki tapi siap bawak alat utk swap kad kredit lagi tau. Aku kat dalam rumah, heran napela abepis lama beno melayan org kat luar tuh. Siap geng2 cina tuh datang ct (mcm ko kene, kawan2 datang) utk menghasut suruh beli. Then aku kat dalam rumah, tak terpengaruh, jerit2 panggil suami aku masuk rumah... dan terus aku kate jgn layan.. nasib baik aaa aku ada time tuh. kalu tidak abepis kate dia dah nak terpedaya dah time tuh. tak pasal2 terbang beribu dgn alat elektrik takde jenama tuuuh

    ReplyDelete